Logo-200
  • Veilig betalen met iDEAL
  • Gratis verzending vanaf €50,00
  • Gratis ruilen en retourneren binnen NL
  • Bespaar tot 70% op aanbiedingen
  • 14 dagen bedenktijd

Contact

BioPharMedioil BV
Belvederelaan 111
8043 LW Zwolle
M.+31(0)85-0605447
E. www.info@medicaloil.nl 

Bank: NL17 SNSB 0947 9620 34
BTW-nummer: NL.857476403.B01
Kamer van Koophandel: 68509405

Algemene voorwaarden

De geneeskracht van hennepzaad

Hennepzaad is een superfood welke vaak gebruikt wordt als hoogwaardige en plantaardige eiwitbron.
Behalve dat hennepzaad een goede bron van essentiële eiwitten is heeft hennepzaad vele gezondheidsvoordelen.

De Boeddhisten in India eten tijdens het vasten alle dagen hennepzaden.  Hennepzaad wordt al eeuwenlang als zeer gezond beschouwd zodat als je vast je toch voldoende voedingstoffen in de vorm van fytonutriënten binnen krijgt. Hennepzaad was een medicinaal zaad tot de 20e eeuw. Het is verboden geworden toen men in vele landen van de wereld de Opiumwet heeft ingevoerd waardoor cannabis van een veelgebruikt consumptieartikel en medicijn tot een drug werd. Hasjiesj, wietbladeren en hennepzaad waren voorheen altijd bij de apotheek verkrijgbaar, zelfs in de VS was dat zo tot 1937.

Hennepzaad is het zaad van de hennepplant, Cannabis Sativa. Het hoort bij dezelfde familie als cannabis (marihuana). Hennepzaad bevat echter maar een zeer kleine hoeveelheid THC, de stof die zorgt voor de werking van marihuana als een drug. Hennepzaad is buitengewoon voedzaam en rijk aan gezonde vetten, eiwitten en verscheidene mineralen. Hieronder worden 6 gezondheidsvoordelen van hennepzaad besproken, ondersteund door wetenschappelijk bewijs.

1. Hennepzaad is ontzettend voedzaam.
Hennepzaad, dat technisch gezien eigenlijk een noot is, is zeer voedzaam. Het heeft een milde, nootachtige smaak. Hennepzaad bevat meer dan 30% vet. Het is zeer rijk aan twee essentiële vetzuren, linoleenzuur (omega 6) en alfa-linoleenzuur (omega 3). Ook bevat het gamma-linoleenzuur, dat in verband gebracht is met verscheidene gezondheidsvoordelen. Hennepzaad is een zeer goede bron van eiwitten, want meer dan 25% van de totale calorieën erin komt uit hoogwaardig eiwit. Dat is heel wat meer dan gelijksoortige voedingsmiddelen zoals chiazaad of lijnzaad, zaden die ongeveer 16-18% aan eiwit verschaffen. Hennepzaad zou het risico op hartziekte kunnen verlagen Hartaandoeningen zijn wereldwijd de allerbelangrijkste doodsoorzaak

2. Ontspanning van de bloedvaten
Het is interessant om te weten dat het eten van hennepzaad via verscheidene mechanismen het risico op hartziektes zou kunnen verlagen. De zaadjes bevatten een hoog gehalte aan het aminozuur arginine, dat wordt gebruikt om stikstofoxide (stikstofmonoxide, NO) in het lichaam te produceren. Stikstofoxide is een gasmolecule die zorgt voor verwijding en ontspanning van de bloedvaten, wat leidt tot een lagere bloeddruk en een verlaagd risico op hartziektes.

3. Ontstekingsmarker
In één groot onderzoek, onder meer dan 13.000 mensen, werd een verband gevonden tussen verhoogde inname van arginine en een verminderd gehalte aan Creatieve proteïne (CRP). CPR is een ontstekingsmarker die in verband staat met hartziektes Het gamma-linoleenzuur dat in hennepzaad gevonden wordt is ook in verband gebracht met afname van ontstekingen, wat weer kan zorgen voor een afname van het risico hartziektes. Bovendien blijkt uit dierstudies dat hennepzaad of hennepolie de bloeddruk kan verlagen, het risico op bloedstolsels kan verminderen en kan helpen bij het herstellen na een hartaanval

4. Hennepzaad en -olie kan gunstig werken bij huidaandoeningen
Vetzuren kunnen de immuunreacties in het lichaam beïnvloeden. Dit kan te maken hebben met het evenwicht tussen omega 6- en omega 3-vetzuren. Hennepzaad is een goede bron van meervoudig onverzadigde en essentiële vetzuren. Ze bevatten omega 3 en omega 6 in een verhouding van ongeveer 1:3, wat wordt beschouwd als een verhouding binnen de optimale zone. Uit onderzoek blijkt dat hennepzaad bij mensen met eczeem de bloedwaardes van essentiële vetzuren kan verbeteren. Het kan ook helpen bij het tegengaan van een droge huid, jeuk verlichten en de noodzaak verlagen om medicijnen te gebruiken voor de huid

5. PMS en menopauze verminderen.
Tot wel 80% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd heeft last van fysieke of emotionele symptomen die veroorzaakt worden door het premenstrueel syndroom (PMS).  Deze symptomen worden zeer waarschijnlijk veroorzaakt door gevoeligheid voor het hormoon prolactine en Gamma-linoleenzuur (GLA), dat in hennepzaad zit, maakt prostaglandine E1 aan, wat kan zorgen voor een vermindering van de effecten van prolactine.
Er werd een aanzienlijke afname in symptomen gemeld bij een studie met vrouwen die last hadden van PMS, door ze één gram essentiële vetzuren  (waaronder 210 mg GLA) per dag te geven.

6. Teunisbloemolie
Andere onderzoeken hebben uitgewezen dat teunisbloemolie, dat een hoog GLA-gehalte heeft,  zeer effectief kan zijn in het verminderen van symptomen bij vrouwen voor wie andere PMS-therapieën niet werken. Het verminderde pijn en gevoeligheid in de borsten, depressie, prikkelbaarheid en vocht vasthouden vanwege PMS. Omdat hennepzaad rijk is aan GLA, wijzen verscheidene studies erop dat hennepzaad ook kan helpen bij het verminderen van symptomen die voorkomen tijdens de menopauze. Hoe het precies werkt is niet bekend, maar het vermoeden is dat GLA in hennepzaad de hormoonverstoringen en ontstekingen, die geassocieerd worden met de menopauze, kan helpen reguleren.

Kortom: 
Hennepzaad kan de symptomen behorend bij het premenstrueel syndroom (PMS) verminderen en het kan tevens de symptomen van de menopauze positief beïnvloeden.

6. Heel hennepzaad kan helpen bij de spijsvertering
Vezels zijn een essentieel onderdeel van het dieet. Ze staan in verband met een betere spijsvertering. Hele hennepzaadjes zijn een goede bron van zowel oplosbare (20%) als onoplosbare (80%) vezels. Oplosbare vezels vormen een gelachtige substantie in de darmen. Het is een waardevolle bron van voedingsstoffen voor de goede spijsverteringsbacteriën. Ook kunnen ze bloedsuikerpieken helpen verminderen en het cholesterolniveau reguleren. Onoplosbare vezels geven meer substantie aan de ontlasting en kunnen helpen bij het vervoeren van voedsel en afval door de darmen. Het eten van onoplosbare vezels staat ook in verband met een verlaagd risico op diabetes. Gepelde hennepzaadjes (hennepharten) bevatten echter zeer weinig vezels, omdat het vezelrijke omhulsel eraf is gehaald.

https://www.ahealthylife.nl/6-bewezen-gezondheidsvoordelen-van-hennepzaad

Kortom: 
Heel hennepzaad bevat grote hoeveelheden vezels, zowel oplosbare als onoplosbare, wat goed is voor de spijsvertering. Gepeld hennepzaad bevat heel weinig vezels omdat het omhulsel eraf is gehaald.

Uitstekende voedingswaarde
Hoewel hennepzaad tot voor kort niet erg in trek was, behoorde het vroeger wel tot de basislevensmiddelen. Men begint nu te beseffen dat het een uitstekende voedingswaarde heeft. Er zitten veel gezonde vetten in, hoogwaardige eiwitten en verscheidene mineralen. In de schil van hennepzaadjes zit echter wel een zeer kleine hoeveelheid THC (<3%), het actieve bestanddeel in marihuana. Mensen die verslaafd zijn geweest aan cannabis kunnen het eten van hennep of hennepzaad in alle vormen beter vermijden. Over het geheel genomen is hennepzaad ontzettend gezond. Het is misschien zelfs wel één van de weinige superfoods die hun reputatie eer aan doen. In het boek De Supplementenwijzer kun je meer informatie vinden over Hennepzaad.

 

De stichtingen Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten heeft  gedragsregels publieksreclame voor zelfzorggeneesmiddelen, medische (zelfzorg)hulpmiddelen en gezondheidsproducten. Helaas mogen wij vanwege de EU claimverordening (nog)  niet volledig uitleggen waarvoor CBD producten gebruikt kunnen worden.